torsdag 17 december 2009

Jul-mums!

Nu till jul är de flesta av oss människor experter på att stoppa i oss alla möjliga goda och onyttiga saker, inte minst godis!
Jag har under den senaste veckan gjort en sorts godis varje eftermiddag och kan därför stryka detta från min "att göra innan jul-lista".
Jag och en arbetskamrat kom in på ämnet "julstök" under ett samtal i förra veckan och diskuterade bland annat vad vi skulle göra för julgodis. Hon tyckte att mina recept lät jättegoda och därför bestämde jag mig för att överraska henne lite nu när allt godis är klart. Så jag tog en papplåda och klädde in den i aluminiumfolie, lade en julservett i botten och lade sedan dit två godisar av varje sort, tog fin plast, knöt några snören runt och så var hennes julklapp klar.



Egengjord ask med hemmagjort julgodis.
Den perfekta julklappen till en kollega eller vän eftersom det inte är alltför dyrt, men gjort med massa kärlek och omtanke!


Jag har gjort tre sorters knäck i år: vanlig knäck, apelsinknäck och vaniljknäck. Jag har också gjort om den "tråkiga" ischokladen något och lagt i krossade special-K flingor.

Och så har jag gjort chokladfudge av ett recept jag fått av en väninna, riktigt mumsiga är de! Jag ska dock erkänna att jag ändrat hennes recept något så de blev lite "fluffigare" vilket jag tycker om när de är.

3 kommentarer:

  1. Mys ska bli intressant att se hur mina praliner blir till släkten sen :P Askarna blir iaf fina :D
    Hur kan du med att andra mitt recept ! VA, VA, VA!! hahahahhahaa :D

    SvaraRadera
  2. johanna ja vill ha receptet på fudgen!:P

    SvaraRadera
  3. De blir säkert jätterbra! :) Jag gjorde som du en omgång, men sen kunde jag inte låta bli att exprimentera lite själv oxå :P hihi

    Här e receptet Angelica:

    4 dl socker
    2 dl grädde
    100g smör/margarin
    100g ljus blockchoklad
    100g mörk blockchoklad
    25 st sega sockerbitar (godis)

    Blanda smör/margarin, socker grädde och sönderklippta sockerbitar i en kastrull o låt koka ca 10 min (tills allt e smällt) under ständig omrörning!
    Bryt sedan chokladen i mindre bitar o rör ner den i kastrullen.
    Slå sedan smeten i en oljad form/plåt på 25x35 cm om du vill ha tunna bitar o en mindre form om du vill ha tjocka bitar.
    Låt stelna i kyl och skär sedan upp bitarna.

    Lycka till!

    SvaraRadera