torsdag 7 maj 2009

Baka baka liten kaka..

När jag kom hem från jobbet idag bestämde jag mig för att baka lite.
Så jag satte på ugnen och började röra ihop min smet :P
Idag blev det dubbla havreflarn med smörkrämsfyllning, gottigt värre!
Receptet kan du se här nedan:


Havreflarn ca 25st

75 g smör eller margarin
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 msk grädde
2 msk ljus sirap
1/4 tesked bakpulver

Gör såhär:

1. Smält smöret i en kastrull
2. Rör ner de övriga ingredienserna
3. klutta ut 6 kluttar smeten på ett bakplåtspapper
4. Grädda i mitten av ugnen ca 5 minuter på 200 grader
5. När de är klara låt dem stelna en stund på bakplåtspappret och använd sedan en stekspade för att lyfta upp dem och lägg dem på en tallrik eller bricka tills alla kakorna är klara.

Smörkrämen:

75 g rumstempererat smör eller margarin
2 1/2 dl florsocker
1 äggula
1 msk kakao

1. Rör ihop alla ingredienserna med en sked

Färdigställ kakorna:
1. När kakorna svalnat och smörkrämen är klar är det bara att börja breda på kräm på hälften av kakorna och sedan sätta ihop dem 2 och 2.
2. Låt sedan kakorna stå en stund i kylen och stelna till ordentligt.
3. Sen är det bara att njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar