tisdag 23 februari 2010

Lilla stora Johanna!

Nu när lilla jag har kommit mer tillrätta i lägenheten har jag ibland en lite stund över. Jag jobbar ju bara 50% och de senaste två dagarna har jag varit ledig, så därför har jag passat på att vara lite "vuxen" och grejat lite här hemma. Jag tycker att det är hur roligt som helst att baka och laga mat, men inte bara till sig själv. En del av det roliga är ju att man gör andra människor glada och att man kan få lite beröm för det man gjort ^^ Det sägs ju dessutom att vägen till människors hjärtan är genom magen, och jag tror absolut att det ligger en sanning i detta! Jag har dessutom kommit på att det besvärligaste med att bo ensam är att det är svårt att laga mat till en person, de flesta rätter är ju gjorda för att räcka till 2-4 personer eller fler så därför blir det antingen så att man får äta samma mat flera dagar i rad, eller också frysa in en massa. Att kunna frysa in maten är ju i och för sig väldigt bra för då har man en färdig matlåda att ta med till jobbet. Men det är ju trots allt roligare att laga mat och baka till sig själv och någon annan och dessutom är det ju trevligare att ha någon att äta och fika ihop med! Jag behöver helt enkelt någon att skämma bort då och då. Så är det någon som känner för att bli lite bortskämd så är du hjärtligt välkomna hit på en fika och pratstund^^

Igår gjorde jag en potatisgratäng med köttfärs.


Jag diskade en himla massa också!

Idag tog jag en härlig promenad på förmiddagen i det fina vintervädret, solen sken och det var faktiskt riktigt härligt.

När jag kom hem igen så gjorde jag en bacon- och broccolipaj som jag ska skära i bitar och frysa in. Med en liten sallad blir det en perfekt lunch att ta med till jobbet eller bara ta fram och värma innan jag går till jobbet och inte har tid att laga något.

Vill du göra en egen bacon- och broccolipaj? Följ receptet nedan!

* Gör pajdegen: Häll 3dl vetemjöl i en bunke, skär 125g rumsvarmt smör/margarin i små bitar och blanda ihop det med mjölet. Tillsätt 2-3msk vatten och blanda allt till en fin deg. Lägg degklumpen i en pajform och tryck ut den med fingertopparna. Nagga pajbottnen (hugg den med en gaffel) och låt den stå i kylen medan du gör fyllningen.

*Fyllning: Stek ett paket bacon som du sedan lägger på en tallrik med hushållspapper för att få bort fettet. Koka broccolin i ca 3 minuter och lägg sedan även den på papper för att få bort fukten. Hur mycket broccoli man vill ha är upp till var och en men jag brukar ta några små knippen/buketter. När broccolin svalnat delar du knippena med en gaffel så det blir "mos" av det.

*Såsen: Vispa 3dl mjölk och 3 ägg. Salta och peppra lite.

*Ta ut pajskalet ut kylen och lägg baconet och broccolin i formen. Riv ca 2 dl ost och lägg det ovanpå. Häll såsen över alltihopa och skicka sedan in den i ugnen som står på 200 grader i ca 40 minuter. När pajen fått fin färg och såsen blivit fast är pajen klar.

*Servera pajen med en god sallad så får du dig en riktig festmåltid!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar