fredag 6 augusti 2010

Hemmagjord blåbärsglass

Mina föräldrar var och plockade blåbär i veckan och eftersom jag jobbade och inte kunde följa med så fick de plocka lite till mig också. När de kom hem med mina bär så bestämde jag mig för att använda lite av dem till att göra glass, och hur jag gjorde den kan ni se och läsa om här nedan.

CentreraVispa 2 äggulor, 1/2 dl socker, 1 tsk vaniljsocker och 3 dl vispgrädde tills det blir samma konsistens som tjock vispgrädde.
Detta kommer räcka till 2-3 personer beroende på hur mycket glass ni äter.


Sen är det dags för bären, och det behövs ca 1 dl av dem. (Tycker du inte om blåbär så kan du självklart ha i hallon, jordgubbar eller något annat gott).
Du kan antingen ha i hela bär eller så kan du lägga dem på en tallrik och "mosa" dem lite med en gaffel.
Jag var lat den här gången så det fick bli hela bär.
Rör sedan försiktigt ner bären i glassen med en slickepott eller annat köksredskap.

Häll glassen i en form eller burk och låt den stå i frysen helst över natten men annars i minst 7 timmar.

Sen är det bara att ta fram en sked och skål och hugga in.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar